Thursday, October 4, 2012

:: Life tHinGy ::

Before you assume, 
learn the facts. 

Before you hurt someone, 
feel.

 Before you judge, 
understand why.

 Before you speak,
 think .

tAk taU saKit Hati kE sakiT jiWa...

macam rasa kena tikam dr belakang...

orang kata what u give, u get back... hukum karma... buat baik dibals baik dan buat jahat dibalas jahat...
mungkin ini  yang terjadi.. 

aku tak tau kalau dulu aku ade sakitkan hati sape2 ngan kata2 yang keji diorg punya penampilan ke, diorg punya bangsa ke, diorg punya attitudes ke, or ape2 yang berkaitan..

sebab tiba2 aku dapat tu sekaligus semua.. dia macam datang dalam pakej... boleh tahan gak la tahap sakit ati tu...sebab dia macam amik pisau.. tusuk2 jantung ko macam saja nak main2.. tapi tusukan tu.. tusukan yang paling dalam.. paham tak ape aku nak sampai kan?

bukan kata aku taip ni sebab aku nak lepas emo.. i mean.. part of it ye la kot.. tapi lebih kepada nak muhasabah diri.. mungkin aku pernah kecewakan orang dalam kata2 yang aku tak sedar.... dalam kritikan dalam hati yang aku sengaja atau tak...takpun, dr dalam pemikiran yang terlintas.. aku tak tau..

tapi rasa sakit tu.. plak2 bila org yang ucap tu.. orang paling ko rapat dalam dunia..i mean, tadek la rapat sangat.. tapi rapat la kan.. sungguh.. sakit dia tu macam sakit gile.. aduh.. macam mana nak cakap ntah aku tak reti...

da dua kali dia buat aku punya perasaan ni upside down macam ni.. dia buat aku pk.. betul ke aku pilih dia ni.. sungguh? macam biar benar...macam tu dia punya pergolakan perasaan dalam diri... sekali jadik, i think maybe i deserve that sebab aku pun bukan baik sangat pun...

tapi 2nd round ni.. rasa dia lain macam.. rasa dia macam.. do i need itor do i want it?

ye, sampai tahap macam tu skali...PERLU dan MAHU... dua perkataan yang berbeza tapi lebih kurang maksud tapi definisi yang berlainan....

macam contoh.. Allah tak bagi apa yang kita mahu.. tapi Allah bagi apa yang kita perlu... ha, macam tu..

tak tau la samaada aku yang terlebih sensitif atau dia tu memang jenis tak sensitif langsung,...

aku ni plak da la jenis kalau orang provoke.. rasa nak balas dendam tu.. macam setan 44 ekor duk seru.. yela da 44 kali sebut.. da mujarab da... dia jadik macam tu.. end of it.. ko jenis balas dendam cr tersirat... tu yang bahaya.. bahaya kat jiwa kau.... ngan bahaya kat org ko nak balas dendam tu...

kalau cenggini la gayanya... agak2 esok kalau couple.. clash.. mampus laki tu kena nanti.. LoL..

tapi sumpah.. kata2 tu lebih tajam dr pedang... so please sahabat.. jaga percakapan... ingat.. sek sok kita mati, nak naik kelangit jumpe Allah ade 7 peringkat ... dan peringkat ke 7 adalah hablulminannas... yakni perhubungan ko dgn manusia..selagi ade org rasa kecik ati..walaupun kita tak sedar... kita tak sempat pun jumpa Allah.. tu yang aku paham... 

sebab tu aku sekat hati dr nak menjawap ape ko cakap kat aku...like i want this thing to happen.. like i noe Allah gonna give me dark skin, like i can guess He gives me the patience, like i will forever ok with all ur insulting...ingat tu.. 

p/s: ah~ Lantak la.. u not even worth a penny to speak the truth...

hiDup iNi...

ho jo bu jien....hermm... lama da kan? semenjak 2 menjak ni.. macam emo dia pelik.. 

mungkin rohani tak cukup makan... 
natijahnya, jiwa kosong semacam....

mungkin dhuha n tahajud kena lebih kerap...
supaya iman yang kurang bertambah mantap....

Mungkin otak juga kena cekap...
seiring dgn pemikiran yang universal punya tahap...

mungkin juga quran perlu jadik kawan ke mana aje...
 bukannya selingan twitter dan fb mencengkam jiwa..

mungkin juga perubahan ke arah keredhaan Allah tu kena Istiqamah...
 seiring dgn kejaran reDha kedua ibu bapa yang tak pernah rasa mengah...

mungkin juga hati yang ada perlu lebih ikhlas...
 ikhlas dalam erti kata jauh dr syak wasangka pemusnah...

mungkin jiwa pulak kena bermandikan ketelusan... 
supaya diri tidak tenggelam dgn kesakitan....

untuk bercakap... senang.... tapi untuk meluahkan... macam berpikir seribu macam... tapi hidup... peningkatan umo tidak menunjukkan kematangan...tetapi kematangan datang daripada pengalaman..

p/s: herm.. macam2 mende jadik...

piGiEbeNg nAk bAyar uTaNg piTipiTipU