Monday, February 16, 2009

aKu bukaNnya Baik…taPi aku diaJar uNtuk beraDad…

Beradapkan anda dengan orang tua anda atau orang yang lebih tua dari anda? Atau Beradapkah anda terhadap teman2 anda? Atau Beradapkah anda terhadap guru2 anda? Atau Beradapkah anda terhadap adik beradik anda?

Aku memegang satu prinsip dimana ianya diucapkan oleh umi ku sendirik:

“Kalau kita nak orang hormati kite, kita kena hormati orang tu dulu”

Ya, itu yang umi ku ajarkan, tapi ape kaitannya dengan keber’adab’an disini? yang aku maksudkan dengan beradap adalah:

Wajarkah kita beradap dengan orang yang tidak beradap dengan kita? Wajarkah?atau wajarkah kita menolak adab disebabkan kuasa yang kite ade?wajarkah? itu persoalan yang aku still compiuh bila mana memikirkannya..

Mungkin sesapa yang terbaca akan faham situasi ini bila dia masuk ke studioku untuk mendengar bebelan ilmu yang diluahkan. teTapi kukira lebih kepada memberi bebelan dimana aku semakin merasai kehilangan adabku terhadap orang yang ku gelar P_ _S_ _ _ _ H ini..mungkin lepasan university dari oversea tidak memungkin aku untuk tabik dan hormat kepada orang yang berilmu tetapi tidak mempraktikkan ilmu yang diberi ke jalan yang betul….

Sesungguhnya aku sanggup mengatakan dan mempersetujui amaran fido yang menyatakan agar aku tidak menjadi seperti itu….paling kurang, aku tidak mahu frasa: SAMPAI MATI PUN AKU TAKKAN MAAFKAN DIA kedengaran jika aku menjadi seorang P_ _S_ _ _ _ H seperti itu di kemudian hari. May GOD bless H _ _..........

Tetiba aku terinagt pesanan baba aku…katanya: JANGAN DILAYAN ORANG BODOH…NANTI NGAN KITA2 JADIK BODOH…

So, sebagai kesimpulan, aku rase, lebih baik aku: jangan melayan orang yang tidak beradab, kang ngan kita2 jadik takdek adab…

Sekian…chow!!

No comments:

piGiEbeNg nAk bAyar uTaNg piTipiTipU